Ik schreef nog nooit wat over het bloggen zelf. Ik ben ook helemaal geen expert en dit zal iets eenmalig zijn. We zijn nu zes jaar verder en nog steeds leer ik elke dag bij. Het is pas afgelopen jaar dat ik de kneepjes van het vak leerde en dus mijn statistieken fel omhoog zag gaan. Het is vooral omdat ik hele domme fouten maakte. En als ik zeg dom, moogt ge er vanuit gaan dat het hele domme fouten waren. Ik zag iedereen rondom mij groeien en ik bleef hangen bij de trouwe bezoekers die ik kreeg via Facebook. Daarom deze handleiding voor dummies. Handig als je wat wil veranderen of wil starten met bloggen.

Bloggen voor dummies

Je netwerk

Jammer genoeg is het in het bloggerswereldje een beetje ‘ieder voor zich’. Waarschijnlijk schop ik hiermee tegen heel wat schenen, maar het is de waarheid. Ik heb heel wat vragen gesteld aan medebloggers, waarbij zij de vraag vakkundig negeerden.

Ik heb geluk dat ik een paar geweldige mamabloggers vond die me af en toe willen helpen (en ik het artikel staan ze niet allemaal, jullie weten wie jullie zijn). Het is gewoon handig om iemand te hebben waar je wat aan kan vragen. ‘Waar staat die plug-in, waar staat die knop, ….’. Of iemand die eens kritisch naar je blog kijkt.

Wat ook zeker aan te raden is, is een blogwerkdag. Ondertussen heb ik zo’n twee dagen achter de rug. Dat zijn de dagen dat ik het meeste leerde en het meest productief ben.

SEO

Zowat het belangrijkste voor je blog om te kunnen scoren bij Google. Ik ken er hier te weinig van, maar ik raad je aan om wat artikelen op te zoeken. Bij Blogtrommel & Blogaholic vind je de beste uitleg en heel wat artikelen om je op weg te helpen.

Weet dat SEO superbelangrijk is en neem zeker ook oude blogberichten onder handen. Het is trouwens aan te raden om af en toe eens je oude blogberichten op te frissen en te bekijken. Misschien kan je nog wat interne links plaatsen of stukken toevoegen.

Intern en extern linken

Waarschijnlijk weet iedereen dit, maar het is belangrijk om in een blogbericht naar relevante artikelen van jezelf te linken. Zorgt ervoor dat mensen rond klikken op je blog en daardoor langer blijven. Ook leuk om rond te neuzen in gelijkaardige berichten. Aangezien iemand jou bericht komt lezen, wil dat zeggen dat ze geïnteresseerd zijn en dus waarschijnlijk meer willen lezen.

Voor Google gemakkelijker om te zien waar je structuur zit en dat is het volgende.

Interne structuur

Het is belangrijk dat Google weet wat ze bij jou kunnen vinden. Dat het duidelijk is waarover jij schrijft. Het is daarom een goed idee om je blogberichten onder te verdelen in een aantal categorieën en je daaraan te houden.

Twee jaar geleden gooide ik de hele boel om en dat was de beste zet die ik kon maken.

Hoe ging ik te werk?

Ik printte alle titels af en ik zocht naar +- 6 onderwerpen en daarin een onderverdeling. Het heeft even geduurd voor ik alle benamingen had waar al mijn titels in pasten.

Zo kwam ik op Momlife – Eco life – Kids life – My kids – Natuurlijk ouderschap.

In mijn ogen de grootste onderwerpen waar ik over schreef en nu nog altijd schrijf. Als je met je muis over mijn menu gaat, kan je zien welke onderverdeling ik nog maakte. Ik telde ook hoeveel titels ik had per onderwerp, zodat deze een beetje in evenwicht zijn.

Bloggen voor dummies

Titels die ik nergens onder kon plaatsen of die ik niet meer goed genoeg vond , zette ik in concept. Je lezers en Google hebben niets aan artikelen waar je zelf niet meer achter staat of niet in je concept passen. Als je deze niet wil verwijderen, kan je altijd een ‘allerlei’ categorie maken.

Na het verwijderen van alle categorieën moest ik elk artikel opnieuw indelen en checkte ik ineens de SEO. Dit werkje heeft me weken gekost, maar zoals je een beetje verder zal zien, heeft het wel geholpen.

Als je een nieuwe blog start is dit heel gemakkelijk en je kan gelijk netjes beginnen onderverdelen. Als je een ‘oude’ blog hebt, weet dan dat Google dit helemaal niet leuk vindt! Het zet je ook terug achteruit. Veel links geven een 404 en zo haken lezers af. Je start voor Google helemaal van nul. Mijn categorieën waren zo’n zooitje, dat het niet anders kon.

Het resulaat

Na een jaar merkte ik dat google mij terug begon te herkennen en sindsdien gaat het in een stijgende lijn.

Bloggen voor dummies

Zie je die grote dip in mijn statistieken? (Ik nam even de grafiek van mijn WordPress dashboard, omdat ik daar het beste mee kan werken.) Dat is het moment dat ik alle categorieën eruit gooide. Dit was vorig jaar juni. Na jaren zachtjes klimmen en eigenlijk blijven hangen, maakte mijn grafiek een serieuze dip. Maar je kan zien na een half jaar ging die rustig weer omhoog en nu is die niet meer te stoppen. Google heeft me gevonden en weet wat die nu bij mij kan vinden.

Structuur van je artikel

Ik denk voor mij de meest domme fout die ik maakte. Ik werkte totaal niet met de koppen van mijn editor. Om een kop te maken, gebruikte ik de functies ‘vet’ , ‘onderstreept’, … om een onderverdeling te maken in mijn artikel. Of soms gebruikte ik dan toch een kop, maar niet de juiste.

Bloggen voor dummies

Hier kan je zien hoe een artikel er tegenwoordig uitziet. Een mooie onderverdeling en duidelijk voor Google waarover dit artikel gaat.

Bloggen maar!

Waarschijnlijk doe ik nog heel veel fout of kunnen er nog bepaalde dingen anders. Maar zoals de titel het zei, dit is voor echte dummies. Ik heb er jammer genoeg zes jaar over gedaan om op dit punt te komen en hopelijk heb ik iemand kunnen helpen. Ik heb voor dit artikel ook helemaal niet gelet op SEO of structuur. Ik wilde echt iets schrijven zonder nadenken. Gewoon om jullie te kunnen helpen.

X Jess

Ps: Onder welke categorie plaats ik dit nu? Haha, aangezien ik hier nooit over blog, past die nergens bij.

2 thoughts on “5 tips om je bezoekers en views te verdubbelen | Bloggen voor dummies”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.