Er was eens een jongetje.
Hij ging naar school.

De juf zei: “Vandaag gaan we tekenen”.“Leuk”, dacht het jongetje.
Hij kon van alles tekenen:Leeuwen en tijgers,kippen en koeien,treinen en boten…..
Hij pakte zijn kleurpotlodenen begon te tekenen.

Maar de juf zei: “Wacht! Je mag nog niet beginnen.We gaan een bloem tekenen.”
“Leuk”, dacht het jongetje. Hij begon mooie bloemen te tekenen. Met paarse en oranje en blauwe potloden.
Maar de juf zei: “Wacht!”Ik zal je laten zien hoe je dat moet doen.Ze tekende een rode bloem met een groene steel.
Het jongetje keek naar de bloem.Toen keek hij naar z’n eigen bloem.
Hij vond zijn eigen bloem mooier.
Maar dat zei hij niet. 
Op de achterkant van zijn papier maakte hij dezelfde bloem als de juf.Een rode met een groene steel.

“Vandaag gaan we kleien”, zei de juf.“Leuk”, dacht het jongetje.
Hij kon van alles van klei maken:slangen en sneeuwpoppen,olifanten en muizen,auto’s en vrachtwagens…..Hij begon in de klei te knijpen en er mee te kneden.
Maar de juf zei: “Wacht!”Ik zal je laten zien hoe je moet kleien.Ze maakte een poppetje van klei.
Het jongetje keek naar het poppetje van klei.
Toen keek het naar zijn eigen poppetjes.
Hij vond zijn eigen poppetjes mooier.
Maar dat zei hij niet.
Hij rolde zijn klei tot een grote bal.
En maakte hetzelfde poppetje als de juf.

Al heel snel leerde het jongetje te wachten.
En op te letten.En dezelfde dingen te maken als de juf. Al heel snel maakte hij geen eigen dingen meer.

Het jongetje verhuisde met zijn familie naar een ander huis in een andere stad.Het jongetje ging naar een andere school.

De juf zei: “Vandaag gaan we tekenen”.“Leuk”, dacht het jongetje en hij wachtte tot de juf zou zeggen wat hij moest doen.
Maar de juf zei niets.
Ze liep door de klas.

Bij het jongetje aangekomen zei ze:“Wil je niet tekenen?”“Jawel, maar wat gaan we tekenen?”,vroeg het jongetje.

“Dat weet ik pas als je iets getekend hebt”, zei de juf.“Met welke kleur?”,vroeg het jongetje?

“Welke je maar wilt”, zei de juf.“Als iedereen dezelfde tekening in dezelfde kleuren zou maken,hoe kan ik dan weten van wie welke tekening is?”
“Dat weet ik niet”, zei het jongetje.

En hij begon een rode bloem met een groene steel te tekenen.

…..

Geen gekende bron, maar gevonden door Geekymom

9 gedachten over “Inspireer !”

  1. Zo mooi :).

    Alixe heeft een erg speciale (maar mooie) tekenmethode.
    Ze gebruikt het liefst veel kleuren door elkaar. Als een mandala
    Een bloemblaadje bij haar zou uit 8 verschillende kleuren bestaan.

    De juf was er erg van onder de indruk, en vindt haar tekeningen ware kunstwerken.
    Love it 🙂

  2. Als kunstjuf breekt mijn hart hier telkens van.
    Ik heb een tijdje begeleidibg gedaan van leerkrachten in de basisschool voor beeld en het gebeurt jammer genoeg dikwijls.
    Er is ook echt weinig aandacht voor muzische vakken in de lerarenopleiding, maar het begint al vroeger… maar een paar uur plastische opvoeding in de eerste twee jaar middelbaar… Dat is toch ook droevig.

  3. Vrijheid in kunstexpressie staat in onze opvoeding oh zo bovenaan. Onze kinderen gaven steeds bruine (of een keer helemaal rode) tekeningen aan omies en opies toen ze nog klein waren, wanneer er iets speciaals aan de hand was, terwijl hun nichtjes toen al, inderdaad, een rode bloem met groene stengel konden maken (of een huis met regenboog). Wauuw, zei iedereen toen, wat kunnen die meisjes al mooi tekenen, terwijl er geen opmerking over de bruine (of helemaal rode) prent van onze jongens was, uiteraard. Maar, wat ben ik toch oh zo blij, met de onuitputtelijke fantasie die mijn kinderen al op papier gezet hebben over de jaren heen, met een luizenfeest op de kop toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.